Az az érdekes, hogy alapjában véve nem ismerjük egymást. Úgy értem, vannak személyiségmodelljeink, amiket az életünk során gyűjtöttünk tapasztalatok alapján, és amikor megismerünk egy embert, valamelyikbe belehúzzuk. Kezdődik ez azzal, hogy egy kisgyerek mesében lát jót és rosszat, vagy otthon látja, hogy az anyja elnyomja az apját, vagy az apja veri az anyját, ezek után pedig ezeket látja az emberekben. Az elnyomott apa miatt az első tőle különböző férfiakat is jóindulatúbbnak és elnyomhatónak látja, vagy a gonosz boszorkánnyal azonosítja a tanárnéni személyiségét, amikor az megbünteti. Aztán jöhet 1-2 kompromisszumos megoldás; rájön, hogy van, amikor anyukája -aki eredendően jó- is rosszat tesz, következésképpen van anyukájának egy jó meg rossz fele. És így tovább. Sokan egész életükben nem hagynak el 1-2 olyan modellt, amit már nagyon régen elhagytak fejlettségben, de mégis abban élnek, érzékelnek másokat. Hihetetlen, hogy ezeket mennyire nem lehet elhagyni. Hogy hiszel egy szerelemben, egy Jó ember létében, és amikor találkozol valakivel, aki vonz, ráhuzod ezt. Természetesen a megfelelő érzelmi hatásokat is kiváltja belőled, hiszen az érzelem alapvetően olyasmi, amit mi csinálunk magunkkal. Bennünk zajlik le. Mindezek után, ha tudatosítod a másik tényleges valóját, hibáit, hibátlanságait, a reakcióid maradni akarnak. Belédfészkelték magukat és nem tágítanak, vagy csak mértékkel. Hiába csalódtál egy emberben, akit nagynak és jónak éreztél minden porcicáddal, amikor találkozol vele, ugyanazt érzed, amit azelőtt. Ezért tarthat ki sok ember egy ilyan társ, barát, akárki mellett. Azt hiszem. Szerintem lehet szeretni valakit ilyen képzetek nélkül is. Sőt, a legnagyobb dolog talán az, amikor Tudod, hogy milyen, és ugyanazt érzed. És nyilván az a fullextra, ha mindkettő igen jó.
2006.12.09. 14:50 karamcsand
29 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://somacher.blog.hu/api/trackback/id/tr886209252
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Artúr 2006.12.09. 16:13:39
Én nem ilyen vagyok, de ez nem mérvadó.
Az alapmodell nálam az, hogy minden ember ostoba. Amikor új embereket ismerek meg, ezt félre szoktam tenni és nem húzok semmilyen modellt rájuk, de általában az derül ki, hogy tényleg ostobák és onnantól kezdve nem is akarom őket jobban megismerni.
Volt már olyan, hogy találkoztam valakivel, aki vonzott, de kb. 2 nap alatt összeszedtem annyi információt, hogy csalódjak benne, és hiába éreztem nagynak és jónak, befejeztem vele minden kapcsolatot. Ugyanez neki sokkal tovább tartott, talán el sem jutott odáig, hogy csalódjon bennem, pedig elég sokáig magyaráztam neki, hogy nem vagyok olyan nagy és jó, amilyennek képzel. Majdnem bedőltem az érzéseimnek, de rövid úton föléjük kerekedtem.
Sokszor gondolkodom azon, hogy vajon jobb-e ha nem veszem észre a fatal errorokat egy kapcsolatban rögtön a második napján. Talán jobb, addig biztosan, amíg nem veszem észre.
kata 2006.12.09. 20:30:46
off következik.
Azt utálom a blogodban Soma, hogy
1, fekete
2, pici betűk
3, nem tördeled a szöveget.
így alig bírom elolvasni, élvezném amit írsz, de küzdök azzal, hogy egyáltalán kibetűzzem.
egyébként a feketével semmi bajom, csak nem ilyen formában... Bence blogja is fekete, de ő nem ír 6 oldalnyi szövegeket. szóval csak azt tanácsolnám, gondold meg milyen formában írod, vagy ha ez így mindenki másnak király, akkor elsüllyedek.
puszi:)
som 2006.12.09. 23:48:10
Bence blogján, meg általában azért mindenhol ilyesmi betűméretek vannak. Saját blogomat kevés alvással, sötétben (csak a képernyő világít) én sem tudom túl jól olvasni, de egyébként nem gáz. szerintem.
A fekete az direkt. Szeretem így. bocsi.
A szöveget szoktam tördelni, de olykor a tipográfia azt kívánja, hogy egybeírjam. Mert ez is jelent valamit. pl hogy ez nagyon gyorsan és egyben zajlott le a fejemben. vagy csak azt, hogy nem akartam sehol megtörni a folyamot. Általában azért nem ez a jellemző.
Artúr, te meg szerintem túl gyorsan alkotsz ítéletet. De asszem erről beszéltünk már máskor.
Zz 2006.12.10. 00:51:40
a komplementer színek nem túl jók, mert fárasztják a szemet. ez a fekete-fehérre is igaz. ha ragaszkodsz a fekete háttérhez, akkor válassz valami kevésbé világító színt, közepes szürkét vagy olyan színt, ami jól látszik a feketén de nem túl fényes.
kata, neked pedig ajánlom figyelmedbe, hogy minden elterjedt böngészőben van olyan funkció, hogy betűméret növelése. firefoxban nálam Nézet -> Betűméret növelése. nagyon hasznos.
Artúr 2006.12.10. 08:49:50
Lehet, hogy gyorsan, de még sohasem tévedtem ilyen téren.
Engem annyira nem zavar a feketén fehér, régebben a honlapom is ilyen volt, de lecseréltem, mert tényleg nem a legjobban olvasható.
som 2006.12.10. 10:11:22
Artúr, nem tudod ellenőrizni, hogy milyen lett volna, ha mégis. Azt hiszed, amit akarsz, és ebben nem tud befolyásolni más már.
Artúr 2006.12.10. 12:43:09
Épp építőmérnöknek készülök, ahogy te is. Nem építehetek fel egy épületet, amiről úgy gondolom, hogy össze fog dőlni.
Ugyanígy meg lehet ítélni emberi kapcsolatokat is. Ellenőrizni nem tudom, de a számításokból, vagy ha az nem elég akkor az első tapasztalatokból tudok következtetni a végkifejletre.
A világ nem olyan bonyolult, amilyennek hiszed.
som 2006.12.10. 13:32:34
Nem erről van szó, Artúr. Az a helyzet, hogy mindkettőnknek elég pontos módszerei, számításai vannak, és sok mindent tényleg ki lehet deríteni. Viszont van hiba, és csak azt szabad kiszűrni, ami biztos hogy rossz, mert hibahatáron túl van. De amíg belül van, tehát amíg lehet, hogy csak azért látunk rosszat, mert hibásan számoltunk, addig nem kell elvetni a dolgokat. nem kéne.
Volt alkalmam tapasztalni, hogy tévedtem emberrel kapcsolatban, mert adott körülmények miatt nem jutottam elég információhoz elég széles körből.
som 2006.12.10. 13:47:11
és még: Lehet, hogy a fentebb említett illető tudta, hogy milyen vagy, volt amit csak részednek vélt, pedig nem volt az, és lehet, hogy tudott rólad olyasmit, amit magadról te nem. A háromból te az egyik miatt hagytad a fenébe, pedig hosszú távon mindkettőtök többet tudhatott volna meg magáról meg a másikról, és kicsit fejlődtél volna.
som 2006.12.10. 13:47:53
és még: szeretlek Kata:)
kata 2006.12.10. 15:44:53
Zz, köszi a tippet, alkalmazni fogom :)
gondoltam hogy direkt fekete, azért a Soma nem arról híres hogy véletlenre bízzon ilyen dolgokat :) és én is szeretlek :)
Artúr 2006.12.10. 17:54:12
Nyugodj meg Soma, ha nem lett volna hibahatáron túl, nem szűrtem volna ki.
Mondottam, még soha nem tévedtem ilyen téren. Az új emberekkel szemben nincsenek semmilyen előítéleteim, egészen addig nem formálok róluk véleményt, amíg a megszerzett információk alapján át nem tudom őket tenni az ostoba kategóriába. Függetlenül attól, hogy az illető ember hajléktalan, segédmunkás, topmodell, pornószínésznő, roma vagy egyéb előítéletek alapjául szolgáló személy. Ugyanilyen megfontolásból pozítív előítéleteim sincsenek, például egyetemet végzett emberekkel, nobel-díjasokkal és egyéb tiszteletreméltó emberekkel szemben.
Artúr 2006.12.10. 18:00:45
A betűmérethez annyit hozzátennék, hogy az Internet Explorer csak akkor növeli a betűméretet, ha az nem pixelben van megadva. Jelen esetben úgy van. Ez egy webdesignerbarát tulajdonság, az IE sokkal több ilyennel rendelkezik, mint a firefox. Tény, hogy a felhasználóknak a firefox jobb, már ha nem zavarja őket, hogy csúnyák benne az oldalak.
Alapbeállításnál egyébként ctrl+egérgörgővel lehet állítani a betűméretet mindkét böngészőnél.
Zz 2006.12.10. 23:17:01
hogy mik vannak.. én eddig azt hittem, hogy a webdesignerek a felhasználóknak készítik a honlapokat. a francba, most telepíthetek windowst, hogy én is élvezhessem a webdesignerbarát böngészőtulajdonságokat.
Artúr 2006.12.11. 12:11:40
A felhasználóknak készítik gondolom (én magamnak), de ha egy böngésző felülírja az utasításaikat (pl. hogy a betűméret 12px legyen), akkor akár olvashatatlanná is válhat az oldal. Plusz dolog, amire figyelni kell. Arról már nem is beszélve, hogy egy csomó kódot másképpen kezel a firefox, mint az IE, így egészen máshogy néz ki néha egy oldal különböző böngészők alatt.
Én főleg azért használok IE-t, mert a görgetősáv színeit kezelő kódokat a firefox nem ismeri, így minden oldalon az ocsmány windows-alapstílus jelenik meg.
som 2006.12.11. 18:13:42
újfajta Mozillát használsz? Szerintem már van benne görgetősávszín.
Én azért használok Mozillát, mert sznob vagyok, és mert szeretem, ahogy kinéz, meg hogy nehezebben telepítenek rá mindenféle vackot a netes izék.
som 2006.12.11. 18:15:40
Jja, és Artúr: remélem, hogy így van, akkor az jó. Csak én úgy gondolom, hogy közös környezetünkben találtam értékes embereket, akikkel te is érintkeztél és te elvetetted őket. Úgy általában mindenkit. És ezen gondolkoztam el kicsit. Túl sok a mindenki statiszikailag.
bence 2006.12.11. 18:58:48
Á, már a firefox se trendi. Sőt. Használj Safarit. (Meg Macet) Egyébként azon gondolkodtam, hogy mivel a honlapok legnagyobb része selejtes a kódra nézve, a Firefoxnak sem érdeke hogy 100 százalékban alkalmazkodjon a szabványhoz, mert minden szétcsúszna rajta, a user meg nemszereti a szétcsúszott oldalakat.
Artúr 2006.12.11. 19:51:17
Én nem is értem, hogy miért nem az a szabvány amit a microsoft kitalált, ha egyszer (főleg régebben) a piac túlnyomó részét uralja.
Soma:
Firefox 2.0-m van, ha ezt érted új alatt. De IE-t használok. Semmi bajom vele.
Általában mindenkit elvetek, kivéve azt, akit nem. Más az értékrendem mint neked, nem biztos, hogy aki neked értékes ember az nekem is az, de nem az én értékrendem a mérvadó. Szigorú vagyok.
Nem tudom, hogy konkrétan kikre gondolsz, akiket elvetettem.
Gondolkodtam már azon, hogy vajon ha saját magammal találkoznék, mit gondolnék rólam. Feltehetőleg magamat is ostobának találnám, de nehéz erre válaszolni. Hibahatáron belül esnék, annyi bizonyos.
"Sokat beszélni magunkról, szintén lehet eszköz a rejtőzködéshez."
/ Friedrich Nietzsche - Túl jón és rosszon - 169. /
kata 2006.12.11. 20:07:53
nekem jól működik a firefox ígyis, meg nagyobb betűkkel is, bár tény, hogy van olyan oldal ami szét van esve, de a Somáé nem olyan :)
kata 2006.12.11. 20:08:41
amúgy Artúr idézete jó... igencsak...
bence 2006.12.11. 21:44:14
Azért nem lehet az szabvány, mert akkor licenszdíjat kéne neki fizetni. Pl .doc, amit mindenki használ, de nem nyitott elvileg. http://www.szszi.hu/wiki/20061121_MS_Novell_cooperation
Ez csak félig témába illik, és még csak nem is érdekes annyira:)
Én azért tértem át firefoxra annó, mert hiphop betöltődött. Na a 2 már nem. Hasonlóan utálom, hogy minden programot szétfejlesztenek, ilyenjókinézet-olyanjódesign, csaképpen már az alapfunkciója veszik el a dolognak, és fullon megy a memória. Pl iTunest is szerettem, mert szerintem a legjobb módon kezelte a dolgokat, de mostmár a Winamp nevű monstrumnál is nagyobb.
Artúrvagyok és beszélek a nagyvilágba témábanemillően;)
Zz 2006.12.11. 22:38:45
szabványt a microsoft? ez viccnek is rossz... ajánlom a w3c ajánlásokat olvasgatni. szerencsére a spanyolviasz már fel van találva, a strict dtd-k használatával szabványos lesz az oldal, és pont úgy fog kinézni, ahogy a fejlesztő tervezte. amúgy meg a selejtkód bárhogy kinézhet szerintem is.
azt pedig, hogy a betűméret 12px legyen és az is maradjon felejtsd el ha publikus oldalt csinálsz. vagy szerinted az úgy jó, ha 800x600-ban görgetni kell összevissza, 1600x1200-ban meg a fél képernyő üres..? persze tudom, előírod, hogy az oldalt csak ilyenmegolyan felbontásban és csak ilyenmegolyan böngészőben szabad nézni. ebben az esetben korrekt lenne a részedről minden felbontáshoz megcsinálni a stíluslapot. hát hajrá.
igazából amikor kezdett terejdni a firefox, akkor az volt a nagy előnye, hogy a legtöbb ember explorert használt akkor, így a vírusokat is arra írták. így aki firefoxszal netezett, az biztonságosabban érezhette magát, kevésbé volt célpont. azóta a firefox népszerűsödésével ez az előny nagyot romlott, ez pl a secunián jól nyomon követhető. a safarival ugyanez a helyzet. a statisztikák szerint aki ma biztonságos böngészőt akar, az operát használ, lehet nemsokára én is áttérek arra.
Artúr 2006.12.11. 23:00:05
Most épp nem én térítettem el a témát.
Az én Internet Explorerem 100%-ig biztonságos. Vírosírtóm sincs meg semmi, de még soha nem volt probléma.
Márpedig a Microsoft akkoris a világ legjobb számítástechnikai cége. Legalábbis a legnagyobb.
Én olyan oldalakat csinálok, amiknek meghatározott mérete van. Pontosan ugyanúgy néz ki minden felbontásban, ugyanannyit kell görgetni is. Arra a felbontásra és böngészőre optimalizálom, amit a legtöbben használnak. IE és 1024x768. Aki különcködni akar, az szenvedjen.
som 2006.12.11. 23:38:58
Artúr, én személy szerint rühellem a meghatározott méretű ablakaidat, mert szeretem kirakni teljesre, úgy jobban látszik a tagolás, meg egyebek.
A microsoft a legnagyobb, és ezért nyilván a termékeire sok pénzt tud fordítani, de ugyanezért sok kötöttsége is van. Elsődleges víruscélpont, cégformájú, tehát reklámot és unszimpatikus szerződéseket nyomat, állandó átjárhatóságot kell biztosítani a korábbi termékei és az újak között, meg ilyesmik.
Meg persze nem hoz nagyon új ötleteket, általában mindig csak a korábbiakat fejleszti. Ezért sokszor előnyben érdemes részesíteni talán olyan programokat, amiknek készítését nem ilyen elvek irányították.
Engem pl akár jogtiszta a holmim, akár nem (most épp jogtiszta), felpezsdít egy ingyérprogram, ami jó minőségű.
Operám volt egyszer, de a Bence által említett méretprobléma ütötte fel fejét. Folyton probléma volt vele, lassú volt, és valamiért reklámot is kaptam vele. Lehet,hogy azóta jobb.
Artúr 2006.12.11. 23:48:51
Nekem úgy fest, hogy a firefoxot az IE-ről másolták. Vagy miért néz ki ugyanúgy?
Te írtad korábban:
"A fekete az direkt. Szeretem így. bocsi."
Van, aki a feketén fehér blogodat rühelli, hasonló okok miatt.
bence 2006.12.12. 00:10:26
Zz: Opera ne! Öcsém azt használ, én 3 napig bírtam. Valahogy, még a flasht se kezeli normálisan (pl blogomon folyamatosan megy a zene, pedig nagyon nem kéne..)
Nekem 19 colos, 16:9 arányú monitorom van, alapértelmezett felbontása 1440x900. Ergó egymás mellett nézek két böngészőt, plusz Artúr kis ablakai is beférnek:) Optimalizálni nemtudok semmit, minden lesz olyan amilyen, de azért figyelek alap dolgokra. Pl, hogy IE-n is jó legyen, bár ez nem mindig sikerül...
Ha meg megnézitek, hogy melyik magyar portál valid html, nem sok lesz, mert lehetetlen összehozni, amíg pl IE nem követi a szabványt. (Acid teszten meg firefox is megbukik, bár nem értek hozzá, lehet hogy a teszt rossz:)
http://www.webstandards.org/files/acid2/test.html
som 2006.12.12. 00:21:42
Ez így van, Artúr:)
Microsoftról eszembe jutott, hogy miért is nem bízom benne meg feltétlen. Nem is annyira az IE bajai miatt, és még a Windows hibái sem annyira ütnek meg; Amin nagyot nézek, az amit a neten követnek el. A myspace, a hotmail tele vannak vírussal spammel, saját microsoft reklámokkal. A rivális gmail-re hetedannyi kerül be a spamekből, rekláma pedig nincs. És gusztusosabban is néz ki.
Igazából minden mai standard felhasználói program a microsoft-termékek forma-és funkciótervezésén alapszik, de ez önmagában szerintem nem jelent semmit. A Mozilla úgy néz ki, mint az IE, hát persze; a Linux kezelői felülete is ablakokból meg ikonokból áll, de ez nem jelenti, hogy ne lenne különbség. Egyébként nehéz is már igazán mást tervezni. El sem tudom képzelni, mi lehetne ezen kívül felhasználói felület képernyőn.
Zz 2006.12.12. 07:53:58
som, bőven van sok más alternatíva felhasználó felületekre, csak mivel mindenki a microsoftot szokta meg, ezért sokan idegenkednek tőlük és nem használják. annak ellenére, hogy sok esetben hatékonyabban tudnának azzal dolgozni. és Artúr véleménye alapján nem csak az öreg tatákra igaz, hogy sose használnának használnak mást, mint amit megszoktak.
acid teszten átmegy az oprea amúgy. a flash, meg egyéb pluginek esete pedig olyan, hogy sajnos fel kell telepíteni. akkor is, ha firefoxot használsz. én például linux alatt sokat elbíbelődtem vele, hogy szépen belehegesszem a firefoxba a mediaplayer-es tartalmakat. amit nem állítottál be rendesen, azért nem a szoftver a hibás, hanem a user. illetve ha elvárás, hogy a gondolataidat valósítsa meg a gép, akkor sajnos még várni kell egy kicsit, amíg fejlődik a számítástechnika.. :p
bence, neked is ajánlom a strict dtd-ket. tudomásom szerint az ie7 már egészen jól kezeli.
én képtelen lennék elfogadni a tudatot, hogy azért ne használjam az új programozási technikákat, mert valami amerikai pici puha globalista válllalat szoftvere nem támogatja.
